Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. listopad 2016

NGC 891 versus Abell 347

Uznání a copyright: Juan Lozano de Haro

Galaxiemi se to v tomto dobře vybraném, jednostupňovém poli v severním souhvězdí Andromedy jenom hemží. Vpravo nahoře je velká spirální galaxie NGC 891 o rozměru 100 tisíc světelných let, která je vidět téměř přesně z boku. Asi 30 miliónů světelných let vzdálená NGC 891 vypadá dost podobně, jako naše vlastní Mléčná dráha se zploštělým, tenkým, galaktickým diskem. Její disk a centrální výduť uprostřed protínají mračna tmavého neprůhledného prachu. Vlevo dole a za hvězdami v popředí z Mléčné dráhy jsou rozeseté galaxie z galaktické kupy Abell 347. Kupa Abell 347 je vzdálená téměř 240 miliónů světelných let a na ostrém teleskopickém snímku ukazuje své vlastní velké galaxie. Co do fyzické velikosti se podobají NGC 891, ale leží téměř 8 krát dále, takže zdánlivá velikost galaxií v kupě Abell 347 je ve srovnání s NGC 891 zhruba osminová.

Podívejte se: Nejbližší úplněk od roku 1948.

Štítky: NGC 891, Abell 347, Spirální galaxie, Kupa galaxií, Edge-on spiral