Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. listopad 2016

NGC 7822 v Kefeovi

Uznání a copyright: Steve Cannistra (StarryWonders)

Do NGC 7822 se jak se zdá natěsnaly horké mladé hvězdy a kosmické pilíře plynu a prachu. Na okraji obřího molekulárního mraku v severním souhvězdí Kefeus se ve vzdálenosti asi 3000 světelných let nachází hvězdotvorná oblast. Na barvitém snímku vynikají jasné okraje a tmavé útvary mlhoviny. Snímek obsahuje data z úzkopásmových filtrů, které mapují emise atomárního kyslíku, vodíku a síry do modré, zelené a červené barvy. Kombinace emisních čar a barev se stala dobře známou jako Hubblova paleta. Atomární emisi pohání energetická radiace z centrálních horkých hvězd. Jejich silné hvězdné větry a záření opracovávají a erodují hustší tvary pilířů a ve středu zárodečného mračna vymetají charakteristické dutiny. Uvnitř pilířů by mohly gravitačním kolapsem vznikat hvězdy, ale jak budou pilíře postupně ubývat, tak vznikající hvězdy budou nakonec odříznuty od zásobárny hvězdného materiálu. Zorné pole zabírá v odhadované vzdálesnoti NGC 7822 přes 40 světelných let.

Štítky: Emisní mlhovina, S171, Ngc7822, Star-formation, Narrowband