Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2016

Velká trhlina u středu Mléčné dráhy

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Přes 100 teleskopických snímků, které tvoří tuto úžasnou vertikální mozaiku, zabírá na noční obloze asi 50 stupňů. Sledují část Velké trhliny, tmavé řeky prachu a molekulárního plynu, která se táhne podél roviny naší Galaxie Mléčné dráhy. Začíná nahoře u středu a pokračuje směrem dolů k jasným hvězdám v souhvězdí Orla (Aquila), Ocas hada (Serpens Cauda) a Štítu (Scutum), kde můžete sledovat galaktický rovník. Dole je ve Střelci (Sagittarius) střed Mléčné dráhy. Na té cestě najdete mnoho neprůhledných temných mlhovin, které jsou stovky světelných let daleko lemované pásy světla hvězd Mléčné dráhy a výmluvnou červenou září hvězdotvorných oblastí. Za pozornost stojí Messierovy objekty včetně Orlí mlhoviny (M16) a Mlhoviny Omega (M17), Hvězdného mračna ve Střelci (M24), krásného Trifidu (M20) a hluboké Laguny (M8).
Oprava: Na správný překlad souhvězdí Ocas hada upozornil Marek Biely.

Štítky: Prach, Ic1590, Ngc281, Pacman nebula, Star-formation