Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. listopad 2016

M63: Slunečnice z Hubbla

Uznání: ESA, NASA, Hubble

M63, neboli galaxie Slunečnice, je jednou z nejjasnějších spirálních galaxií, které jsou vidět na severní obloze. M63 je též katalogizovaná jako NGC 5055 a lze ji najít i malým dalekohledem v souhvězdí Honicích psů (Canes Venatici). Na obrázku z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět střed M63 spolu s dlouhými vinutými spirálními rameny zářícími modrou barvou od jasných modrých hvězd, červenou z emisních mlhovin z ionizovaného vodíku a s četnými tmavými prachovými filamenty. M63 gravitačně interaguje s M51 (Vírovou galaxií) a s několika menšími galaxiemi. Světlu to k nám z M63 trvá asi 35 miliónů let a k přeletu celé spirální galaxie světlo potřebuje asi 60 000 let. Hvězdy ve vnějších oblastech galaxie Slunečnice rotují kolem centra tak rychle, že když uvážíme hmotu, kterou vidíme a předpokládáme normální gravitaci, tak by měly odlétnout do vesmíru. Skutečnost, že tyto hvězdy zůstávají, ukazuje na přítomnost jistého druhu neviditelné, gravitačně působící temné hmoty.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APOD 2017 se snímky NASA.

Štítky: Slunečnice, M63