Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. listopad 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. listopad 2016

Kosmická pavučina mlhoviny Tarantule

Uznání a copyright: Josep Drudis

Je to největší a nejsložitější hvězdotvorná oblast v celém galaktickém sousedství. Oblast pavoučího vzhledu je zodpovědná za svůj populární název mlhovina Tarantule a nachází se v malé satelitní galaxii naší Mléčné dráhy, ve Velkém Magellanově mračnu. Tato Tarantule ovšem měří asi 1000 světelných let. Pokud by se nacházela ve vzdálenosti nejbližší hvězdné porodnice mlhoviny Orion v Mléčné dráze, tedy pouze 1500 světelných let daleko, tak by na obloze pokrývala přes 30 stupňů (60 úplňků). Na snímku jsou v barvách emitovaných především vodíkem a kyslíkem vidět spletité podrobnosti. Hvězdokupu NGC 2070, která obsahuje jednu z nejjasnějších a nejhmotnějších známých hvězd a která je vidět v modré barvě ve středu snímku, obklopují protáhlé nohy mlhoviny Tarantule. Jelikož hmotné hvězdy žijí rychle a umírají mladé, tak není zas tak překvapivé, že se kosmická Tarantule také nachází poblíž místa nejbližší nedávné supernovy.

Štítky: Tarantula nebula, NGC 2070, Star-formation