Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. prosinec 2016

Zrození trojhvězdy

Uznání: Bill Saxton, ALMA (ESO/NAOJ/NRAO), NRAO/AUI/NSF - Publication: John Tobin (Univ. Oklahoma/Leiden) et al.

V Perseově molekulárním mračnu 750 světelných let daleko uvnitř zaprášeného zárodečného disku vzniká trojhvězda. Velice podrobný snímek pořízený na milimetrových vlnách dalekohledem ALMA (Atacama Large Millimeter/submillimeter Array) v Chile ukazuje dvě protohvězdy, které od sebe dělí zhruba 61 AU (1 AU je vzdálenost Země - Slunce) a třetí, která je od centrální protohvězdy 183 AU daleko. Snímek z dalekohledu ALMA také ukazuje jasnou spirální strukturu, která ukazuje na nestabilitu, jejímž výsledkem jsou četné protostelární objekty uvnitř disku. Astronomové odhadují, že tento systém katalogizovaný jako L1448 IRS3B má stáří méně než 150 000 let. Tento scénář vzniku hvězd, zde zachycený v rané fázi, není zas tak neobvyklý, jelikož téměř polovina všech Slunci podobných hvězd má alespoň jednoho průvodce.

Štítky: L1448 IRS3B, Star-formation, Cirkumstelární disk