Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  03. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 03. prosinec 2016

Vírová galaxie s kometami

Uznání a copyright: José J. Chambó (Cometografia)

Nekometa a jasná spirální galaxie Messier 51 má populární název Vírová galaxie. Můžete ji vidět na snímku z 1. prosince vlevo nahoře, jen kousek od oje Velkého vozu na severní obloze. Zorné pole o rozměru 4 x 2,5 stupně ale také obsahuje dvě komety. Mají sice jiný vzhled, ale obě jsou novými návštěvníky vnitřní Sluneční soustavy a jsou v současnosti slabými teleskopickými objekty, přičemž nejvýše jsou nad severním obzorem ráno za svítání. Vlevo dole je nově objevená kometa NEOWISE (C/2016 U1) s okrouhlou mlhavou komou v zeleném světle dvouatomových molekul uhlíku, které ve slunečním světle fluoreskují. Od prachu v komě a od krátkého ohonu komety Johnson (C/2015 V2) vpravo nahoře se zase sluneční světlo odráží.

Štítky: C/2016u1, M51, C/2015v2