Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. prosinec 2016

M31: Galaxie v Andromedě

Uznání a copyright: Farmakopoulos Antonis

Která velká galaxie je nejblíž naší vlastní Galaxii Mléčné dráze? Andromeda. A naše Galaxie se považuje za velice podobnou Galaxii v Andromedě. Obě galaxie spolu dominují Místní skupině galaxií. Difúzní světlo z Galaxie v Andromedě způsobují stovky miliard hvězd, které ji tvoří. Několik velice zřetelných hvězd kolem obrazu Galaxie v Andromedě jsou ve skutečnosti hvězdy z naší Galaxie, které jsou před galaxií v pozadí. Andromeda se často označuje jako M31, jelikož je 31. objektem v Messierově seznamu difúzních objektů. Na obloze M31 je tak daleko, že světlu to k nám odtamtud trvá asi dva milióny let. I když lze M31 spatřit i neozbrojeným okem, tak obraz, na který se díváte, je digitální mozaikou několika snímků z malého dalekohledu. O M31 toho zůstává mnoho neznámého, včetně toho za kolik miliard let přesně dojde ke srážce s naší domovskou galaxií.

Štítky: Spirální galaxie, M31, Andromeda galaxy

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 23. 3. do 29. 3. 2020. Měsíc bude v novu. Večer je vidět jasná planeta Venuše. Ráno jsou poblíž sebe Mars, Jupiter a Saturn. Zájemci o komety si mohou dvě středně jasné prohlédnout relativně vysoko na obloze a jednu také večer nízko na západě. V neděli 29. března přecházíme na letní čas. Přes utlumení dění ve společnosti ještě probíhají nějaké starty raket a přípravy běží, s patřičnými karanténními opatřeními, i směrem ke startu Sojuzu k ISS. Před 360 lety se narodil Christiaan Huygens, objevitel měsíce Titan.

Konjunkce