Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. prosinec 2016

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. prosinec 2016

NGC 6357: Hvězdná země divů

Uznání: X-ray: NASA/CXC/PSU/L. Townsley et al; Optical: UKIRT; Infrared: NASA/JPL-Caltech

V NGC 6357 z nějakých neznámých příčin vznikají nejhmotnější dosud kdy objevené hvězdy. Tato komplexní země divů vzniku hvězd je tvořena četnými filamenty prachu a plynu, které obklopují obrovské dutiny hmotných hvězdokup. Složité vzory vznikají komplexní interakcí mezihvězdných větrů, tlaku záření, magnetických polí a gravitace. Snímek, na který se díváte obsahuje nejenom viditelné světlo zachycené dalekohledem UKIRT na Havaji (modře) jako součást přehlídky SuperCosmos Sky Surveys, ale také infračervené světlo z družicového Spitzerova kosmického dalekohledu NASA (oranžová) a rentgenové světlo z družicové rentgenové observatoře Chandra organizace NASA (růžová). NGC 6357 měří asi 100 světelných let a nachází se asi 5500 světelných let daleko v souhvězdí Štíra (Scorpion). Ty nejhmotnější hvězdy, které nyní vidíme v NGC 6357, během 10 miliónů let vybuchnou.

Štítky: Hvězdokupy, Star-formation, Rentgenové paprsky