Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2017

Mlhovina Sloní chobot v Kefeu

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Podobně jako ilustrace v galaktické verzi Kipplingovy knihy Příběhy jen tak se vine mlhovina Sloní chobot kolem emisní mlhoviny a mladé hvězdokupy IC 1396 ve vysoko stoupajícím souhvězdí Kefea. Kosmický sloní chobot je též znám jako vdB 142 a je dlouhý přes 20 světelných let. Na podrobném barevném snímku jsou obrazová data z úzkopásmového filtru, který propouští světlo atomů ionizovaného vodíku z této oblasti. Výsledný kompozit zvýrazňuje jasné, dozadu obrácené brázdy, které obtékají kapsy chladného mezihvězdného prachu a plynu. Zanořené tmavé úponky mračen obsahují suroviny pro tvorbu hvězd a uvnitř sebe skrývají protohvězdy. Poměrně slabý komplex IC 1396 ve vzdálenosti téměř 3000 světelných let pokrývá na obloze oblast velkou přes 5 stupňů. Celá scéna měří asi jeden stupeň, což je velikost dvou úplňků.

Štítky: Ic1396, Vdb142, Star-formation, Just so story