Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. leden 2017

Mlhovina Sloní chobot v Kefeu

Uznání a copyright: Stephen Leshin

Podobně jako ilustrace v galaktické verzi Kipplingovy knihy Příběhy jen tak se vine mlhovina Sloní chobot kolem emisní mlhoviny a mladé hvězdokupy IC 1396 ve vysoko stoupajícím souhvězdí Kefea. Kosmický sloní chobot je též znám jako vdB 142 a je dlouhý přes 20 světelných let. Na podrobném barevném snímku jsou obrazová data z úzkopásmového filtru, který propouští světlo atomů ionizovaného vodíku z této oblasti. Výsledný kompozit zvýrazňuje jasné, dozadu obrácené brázdy, které obtékají kapsy chladného mezihvězdného prachu a plynu. Zanořené tmavé úponky mračen obsahují suroviny pro tvorbu hvězd a uvnitř sebe skrývají protohvězdy. Poměrně slabý komplex IC 1396 ve vzdálenosti téměř 3000 světelných let pokrývá na obloze oblast velkou přes 5 stupňů. Celá scéna měří asi jeden stupeň, což je velikost dvou úplňků.

Štítky: Ic1396, Vdb142, Star-formation, Just so story

37. vesmírný týden 2021

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 13. 9. do 19. 9. 2021. Měsíc dorůstá od první čtvrti k úplňku a projde kolem Jupiteru se Saturnem. Večer je vidět také Venuše. Aktivita Slunce je nízká, ale mohli jsme konečně vidět řadu skvrn. Očekáváme velmi zajímavou soukromou misi Crew Dragonu s názvem Inspiration4. Rušno je i v okolí ISS, kde po ruské vycházce probíhá japonsko-francouzská. V týdnu mají odstartovat další várky družic pro satelitní internet – 36 OneWebů a 51 Starlinků. Po dvou startech čínských raket v minulém týdnu tu máme další i v tom následujícím. Před 70 lety zemřel významný český astronom František Nušl.

Metla čarodejnice

Ďalšia časť hmloviny Riasy.