Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. leden 2017

Červená polární záře nad Austrálií

Uznání a copyright: Alex Cherney (Terrastro, TWAN)

Proč by měla obloha zářit červeně? Díky polární záři. Sluneční bouře v roce 2012, která pocházela většinou z aktivní oblasti slunečních skvrn 1402, zaplavila Zemi částicemi, které vysoko v zemské atmosféře excitovaly atomy kyslíku. Jak se excitované elektrony tohoto prvku vracely do svého základního stavu, tak emitovaly červenou záři. Pokud by byly atomy kyslíku excitovány níže v zemské atmosféře, tak by záře byla především zelená. Na snímku je zde nad obzorem vidět červená polární záře minulý týden u Flinders ve státě Victoria v Austrálii. Na obloze té noci ovšem také svítily známější, ale mnohem vzdálenější objekty, včetně centrálního disku naší Galaxie Mléčné dráhy vlevo a sousedního Velkého a Malého Magellanova mračna vpravo. Časosběrné video ukazuje polární záře, které byly vidět tu noc v kontextu s malebnou scenerií. Proč obloha nezářila také zeleně zůstává neznámé.

Štítky: Australia, Polární záře, Mléčná dráha, Mouse over