Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  30. leden 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 30. leden 2017

Mlhovina Kočičí oko z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Reprocessing & Copyright: Raul Villaverde

Někomu to může připomínat kočičí oko. Půvabná mlhovina Kočičí oko se ovšem nachází v mezihvězdném prostoru 3000 světelných let daleko. Kočičí oko (NGC 6543) je klasická planetární mlhovina a představuje závěrečnou, krátkou, ale nádhernou fázi v životě Slunci podobné hvězdy. Umírající centrální hvězda této mlhoviny mohla vytvořit jednoduchý vzor vnějších prachových soustředných obálek postupným odvrhováním vnějších vrstev v sérii pravidelných hvězdných záchvatů. Ovšem vznik krásných, ještě složitějších vnitřních struktur není dobře pochopen. Toto vpravdě kosmické oko měří přes půl světelného roku a na digitálně znovu zpracovaném snímku z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět velmi zřetelně. Při pohledu do tohoto Kočičího oka mohou astronomové docela dobře vidět osud našeho Slunce, které vstoupí do své vlastní fáze planetární mlhoviny, ovšem za ...asi 5 miliard let.

Štítky: Cat's eye nebula, Ngc 6543, Planetární mlhovina