Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. únor 2017

NGC 6357: Mlhovina Humr

Uznání: ESO, VLT Survey Telescope

Proč v mlhovině Humr vznikají jedny z nejhmotnějších známých hvězd? Nikdo pořádně neví. Kousek od docela zřejmé Kočičí packy vpravo nahoře je vlevo dole mlhovina Humr, katalogizovaná jako NGC 6357, s otevřenou hvězdokupou Pismis 24 plné velice jasných modrých hvězd. Celková červená zář okolo hvězdotvorné oblasti uvnitř je důsledkem emise z ionizovaného vodíku. V okolí mlhoviny je zde vidět složitá pavučina plynu, temného prachu, stále ještě vznikajících i nově zrozených hvězd. Složité vzory způsobuje komplexní interakce mezi mezihvězdnými větry, tlaku záření, magnetických polí a gravitace. Úplná verze tohoto snímku, která umožňuje i zvětšování, obsahuje asi 2 miliardy pixelů, takže se jedná o jeden z největších vesmírných snímků, které byly kdy publikovány. NGC 6357 měří asi 400 světelných let a nachází se asi 8000 světelných let daleko v souhvězdí Štíra.

Štítky: NGC 6357, Mlhovina Humr, Star-formation