Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  08. únor 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 08. únor 2017

Mlhovina Motýl z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble, HLA; Reprocessing & Copyright: Jesús M.Vargas & Maritxu Poyal

Jasné hvězdokupy a mlhoviny na pozemské noční obloze se často jmenují po květinách nebo po hmyzu. NGC 6302 se svým rozpětím křídel přes 3 světelné roky není vyjímkou. S odhadovanou povrchovou teplotou asi 250 000 stupňů Celsia se umírající hvězda v planetární mlhovině stala výjmečně horká a jasně září v ultrafialovém světle, ovšem před přímým pohledem ji ukrývá prstenec prachu. Ostrý podrobný snímek mlhoviny s umírající hvězdou pořídil Hubblův kosmický dalekohled a zde je vidět ve zpracovaných barvách. Prachový prstenec kolem centrální hvězdy je téměř uprostřed tohoto pohledu, je vidět skoro z boku a protíná jasnou dutinu s ionizovaným plynem. V prachové kosmické obálce kolem této horké hvězdy byl detekován molekulární vodík. NGC 6302 se nachází asi 4000 světelných let daleko v arachnalogickém souhvězdí Štíra (Scorpius).

Štítky: Butterfly Nebula, Ngc 6302, Planetární mlhovina