Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. březen 2017

Saturnův měsíc Pan z Cassini

Uznání: NASA, JPL-Caltech, Space Science Institute

Proč vypadá Saturnův měsíc Pan tak zvlášně? Snímky pořízené minulý týden z kosmické sondy Cassini na oběžné dráze kolem Saturnu rozlišily tento měsíc do dosud nevídaných podrobností. Překvapivé snímky ukazují měsíc, který vypadá jako vlašský ořech s plátkem uprostřed. Na měsíčku Pan jsou vidět i další útvary včetně vlnitého terénu, dlouhých hřebenů a několika kráterů. Pan měří asi 30 kilometrů, obíhá uvnitř 300 kilometrů širokého Enckeho dělení v Saturnově rozsáhlém prstenci A, které je známo již od konce let 1800-tých. Sonda Cassini bude příští měsíc nasměrována k průletu kolem Saturnova hmotného měsíce Titan a tak bude navedena na závěrečnou sérii oběžných drah, které ji přivedou až úplně dovnitř Saturnových prstenců a připraví ji k zániku v Saturnově atmosféře.

Štítky: Saturn, Pan, Cassini

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety