Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. březen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. březen 2017

V srdci Orionu

Uznání a copyright: Christoph Kaltseis, CEDIC 2017

Poblíž středu tohoto ostrého kosmického portrétu jsou v srdci mlhoviny v Orionu čtyři žhavé, hmotné hvězdy známé jako Trapéz. Tyto hvězdy jsou naměstnány v oblasti o poloměru asi 1,5 světelného roku a dominují husté hvězdokupě ve středu mlhoviny v Orionu. Ultrafialové světlo z hvězd Trapéru většinou pochází od nejjasnější hvězdy Theta-1 Orionis C a pohání viditelnou záři celé hvězdotvorné oblasti. Hvězdokupa v mlhovině v Orionu je stará asi 3 milióny let a v mladších letech byla dokonce ještě kompaktnější, přičemž dynamické studie vedou k závěru, že při dřívějších únikových srážkách hvězd vznikla černá díra o hmotnosti více než 100 Sluncí. Přítomnost černé díry uvnitř kupy by mohla vysvětlovat pozorované vysoké rychlosti hvězd v Trapézu. Mlhovina v Orionu při vzdálenosti asi 1500 světelných let by tak obsahovala nejbližší známou černou díru.

Štítky: M42, Mlhovina Orion, Hvězdokupa, Trapéz, Černá díra

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety