Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. duben 2017

Lyridy na jižní obloze

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Carnegie Las Campanas Observatory, TWAN)

Před úsvitem 22. dubna vyvrcholil každoroční pozemský meteorický roj Lyrid, jelikož naše planeta procházela prachem z ohonu dlouhoperiodické komety Thatcher. Na kompozitním snímku je z vysoké, tmavé a suché pouště Atacama vidět ubývající srpek Měsíce a brilantní Venuše, ke kterým se připojily Lyridy. Snímky byly pořizovány po dobu více než 5 hodin v noci 21/22. dubna a meteory vylétají z radiantu roje, který je nedaleko od Vegy, alfa hvězdy v souhvězdí Lyry. Radiant je důsledkem perpektivy, jelikož se rovnoběžné stopy meteorů v dálce zdánlivě sbíhají. V popředí jsou kopule observatoře Las Campanas s 2,5 metrovým dalekohledem du Pont vlevo a s 1,3 metrovým dalekohledem OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) vpravo.

Štítky: Lyrida, Meteorický roj, Meteor, Radiant, Perspective