Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. duben 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. duben 2017

Výzkum Tykadel

Uznání a copyright: Data; Subaru, NAOJ, NASA/ESA/Hubble - Assembly and Processing; Roberto Colombari

V jižním souhvězdí Havrana (Corvus) jsou 60 miliónů daleko ve srážce dvě velké galaxie. Hvězdy se v obou galaxiích katalogizovaných jako NGC 4038 a NGC 4039 v průběhu tohoto velkého kataklysmatu, které trvá stovky miliónů let, sráží jen velmi zřídka. Zato se sráží velká oblaka plynu a prachu a to vyvolává epizody překotného vznikání hvězd poblíž středu tohoto kosmického vraku. Tento úžasný pohled zabírá přes 500 tisíc světelných let a je na něm i nová hvězdokupa a hmota, kterou daleko odtud vymrštily síly gravitačních slapů. Pozoruhodná mozaika vznikla ze snímků z pozemského dalekohledu Subaru, které ukázaly velkorozměrové a slabé slapové proudy a ze snímků Hublova kosmického dalekohledu s jemnými podrobnostmi jasných jader. Vzhled s tohoto páru galaxií s rozsáhlými oblouky přímo nabízí jeho populární název Tykadla.

Štítky: Ngc4038, Ngc4039, Galaxy collision, Molekulární mračno