Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  06. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 06. květen 2017

Kupa galaxií Abell 370 a dál

Uznání: NASA, ESA, Jennifer Lotz and the HFF Team (STScI)

Zdá se, že hmotné kupě galaxií Abell 370 vzdálené asi 4 miliardy světelných let na ostrém snímku z Hubblova kosmického dalekohledu dominují jen dvě obří eliptické galaxie a snímek prostupují slabé oblouky. Ty slabší, rozeseté modré oblouky spolu s dramatickým dračím obloukem od středu vlevo dole jsou obrazy galaxií, které se nacházejí daleko za Abell 370. Jsou asi v dvojnásobné vzdálenosti a jejich světlo by jinak nebylo možné detekovat, ovšem ohromná gravitační hmota kupy, které dominuje neviděná temná hmota, je zesiluje a bortí jejich obrazy. Tento jev známý jako gravitační čočka umožňuje vzrušující pohled na galaxie v raném vesmíru. Důsledky zborceného prostoročasu poprvé před stoletím předpověděl Einstein. Kupa Abell 370 je vidět daleko za paprsčitou hvězdou v popředí vpravo dole v souhvězdí Velryby (Cetus). Je poslední ze šesti galaktických kup, které byly nedávno zobrazeny a tak byl dokončen projekt Hraničních polí (Frontier Fields).

Štítky: Kupa galaxií, Gravitační čočky