Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  07. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 07. květen 2017

Vznik hvězd v mlhovině Pulec

Uznání: WISE, IRSA, NASA; Processing & Copyright: Francesco Antonucci

Co se to děje v mlhovině Pulec? Vznikají tam hvězdy. Zaprášená emisní mlhovina IC 410 Pulec se nachází asi 12 000 světelných let daleko v severním souhvězdí Vozky (Auriga). Mračno zářícího plynu měří přes 100 světelných let a opracovávají ho hvězdné větry a záření ze zanořené otevřené hvězdokupy NGC 1893. Jasná, nová otevřená hvězdokupa vznikla v mezihvězdném mračnu zhruba před 4 milióny let a takové hvězdokupy jsou vidět všude kolem hvězdotvorných mlhovin. Za pozornost stojí dva poměrně husté proudy hustšího materiálu ve středu snímku, které směřují pryč z centrálních oblastí mlhoviny. Tito kosmičtí pulci mají délku asi 10 světelných let a představují místa pro potenciální vznik hvězd v IC 410. Snímek pořídila v infračerveném světle družice NASA WISE (Wide Field Infrared Survey Explorer).

Otevřená věda: Prohlédněte si 1400+ souborů astrofyzikální knihovny zdrojových kódů.

Štítky: Mlhovina Pulec, Star-formation, Ic 410