Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. květen 2017

Planetární aurora

Scott Kelly, Expedition 44, NASA

Co je to za podivnou cizí planetu? Ta planeta je pochopitelně Země jak je vidět přes mihotavou polární záři z Mezinárodní kosmické stanice. Stanice obíhá Zemi ve výši asi 400 kilometrů a sama je v horní oblasti polárních září. Polární záře mají barvy excitovaných molekul a atomů s nízkou hustotou, které se nacházejí ve velkých výškách. Na tomto pohledu převládá emise atomárního kyslíku. V menších výškách je trochu strašidelně zelená, ale nad obzorem je z kosmické stanice vidět vzácnější červený pás. Tato polární záře začala při geomagnetické bouři a byla vidět i z povrchu Země. Bouře začala po dopadu koronálního výtrysku hmoty do zemské magnetosféry v červnu 2015.

Štítky: Polární záře, ISS

M1 - Krabia hmlovina

Emisná hmlovina v súhvezdí Býk. Vzdialenosť asi 6.600 svetelných rokov. Pozostatok supernovy SN 1054.