Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  14. květen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 14. květen 2017

Ganymed: největší měsíc

Uznání: NASA, JPL, Galileo Probe

Jak vypadá největší měsíc ve Sluneční soustavě? Jupiterův měsíc Ganymed, který je dokonce větší, než Merkur a Pluto, má ledový povrch posetý jasnými mladými krátery, které překrývají starší, tmavší terén více pokrytý krátery a protkaný rýhami a hřebeny. Ten velký kruhový útvar vpravo nahoře se jmenuje Galileo Regio, a je to stará oblast neznámého původu. Uvažuje se, že Ganymed má vrstvu oceánu, která má více vody, než Země a může obsahovat život. Podobně jako pozemský Měsíc, i Ganymed přivrací stejnou polokouli ke své centrální planetě, v tomto případě k Jupiteru. Snímek pořídila před 20 lety sonda NASA Galileo, která svoji misi zakončila pohroužením do atmosféry Jupiteru v roce 2003. Jupiter nyní obíhá kosmická sonda NASA Juno a kromě jiných atributů také studuje vnitřní strukturu této obří planety.

Štítky: Ganymed, Jupiter, Life