Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. červen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. červen 2017

Markarianův řetez k Messieru 64

Uznání a copyright: Rogelio Bernal Andreo (Deep Sky Colors)

Tato barvitá a široká mozaika spojuje odshora dolů Markarianův řetěz galaxií přes jádro Kupy v Panně k prašné spirální galaxii Messier 64. Přes zorné pole o rozměru asi 20 měsíčních úplňků jsou po nádherné obloze rozesety galaxie. Kosmické pole také zaplňují hvězdy v popředí ze souhvězdí Panny a z dobře učesaného souhvězdí Vlasů Bereniky a také slabé prachové mlhoviny, které plují rovinou Mléčné dráhy. Pečlivě se podívejte na Markarianovy oči. Tento slavný pár interagujících galaxií je téměř nahoře, nedaleko od M87, což je obří eliptická galaxie v Kupě v Panně. Dole můžete vidět Messier 64, neboli galaxii Černé oko. Kupa v Panně je nejbližší velkou galaktickou kupou od naší vlastní Místní kupy galaxií. Kupa galaxií v Panně je asi 50 miliónů světelných let daleko, ale M64 se nachází jen 17 miliónů světelných let daleko.

Štítky: Markarian's Chain, Kupa v Panně, Galaxie, M87, M64