Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. červen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. červen 2017

Superbublina N44

Uznání a copyright: Gemini Obs., AURA, NSF

Jak vznikla tato obří díra? Rozsáhlá emisní mlhovina N44 v naší sousední galaxii Velkém Magellanově mračnu má velkou díru o rozměru 250 světelných let a astronomové se pokoušejí zjistit proč. Jednou možností jsou částicové větry vyvrhované hmotnými hvězdami uvnitř bubliny, které vytlačují ven zářící plyn. Tato odpověď se ovšem ukázala ukázala být nekonzistentní s výsledky měření rychlosti větrů. Další možností je, že rozpínající se obálky starých supernov vytvořily neobvykle prostornou kavernu. Nečekaným vodítkem je nedávné zjištění horkého plynu unikajícího ze superbubliny N44 a vyzařujícího rentgenové záření. Snímek, na který se díváte, byl pořízen ve třech velmi specifických barvách obřím 8 metrovým dalekohledem Gemini Jih na hoře Cerro Pachon v Chile.
Oprava: Přesnější překlad dvou vět poskytl Alexej Šimeček.

Štítky: Superbublina, N44, Star-formation