Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  20. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 20. červenec 2017

IC 1396: Emisní mlhovina v Kefeu

Uznání a copyright: César Blanco González

V pěkné emisní mlhovině IC 1396 ve vysoko položeném a odlehlém souhvězdí Kefeus se míchají zářící kosmická mračna plynu a prachu. Tato hvězdotvorná oblast, které dodává energii jasná centrální hvězda a kterou vidíte ve středu, se prostírá na stovkách světelných let téměř 3000 světelných let daleko od Země a na obloze měří něco přes tři stupně. Mezi jinými spletitými tmavými útvary se v IC 1396 hned pod jejím středem nachází Sloní chobot. V těch tmavých útvarech by stále mohly gravitačním kolapsem vznikat hvězdy. Ovšem jak silné hvězdné větry a radiace erodují hustší mračna, tak nakonec bude vznikání hvězd od této zásobárny hvězdného materiálu odříznuto. Krásný pohled je kompozitním obrazem ze snímků přes úzkopásmové filtry a emise atomů kyslíku, vodíku a síry v této mlhovině se mapuje do modré, zelené a červené barvy.

Štítky: Emisní mlhovina, Ic1396, Elephant's trunk