Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. červenec 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. červenec 2017

Triplet ve Střelci

Uznání a copyright: Josep Drudis

Při teleskopických toulkách souhvězdím Střelce (Sagittarius) a hvězdnými poli centrální Mléčné dráhy jsou častou zastávkou tyto tři jasné mlhoviny. Dvě z nich, mlhovinu vlevo nahoře od středu M8 a barevnou mlhovinu M20 dole vlevo, katalogizoval už kosmický turista 18. století Charles Messier. Třetí mlhovina NGC 6559 vpravo od M8 je od větší mlhoviny oddělená tmavým prachovým pásem. Všechny tři mlhoviny jsou hvězdnými porodnicemi ve vzdálenosti asi pět tisíc světelných let. Rozsáhlá, přes sto světelných let velká mlhovina M8 je též známá jako mlhovina Laguna. M20 má zase přízvisko Trifid. Dominantní červenou barvu této emisní mlhoviny způsobuje zářící vodík. Kontrastní, modré odstíny v Trifidu zase vznikají odrazem hvězdného světla od prachu. Barevný kompozit vznikl dvěma různými dalekohledy, které pořídily širokoúhlý snímek a pak jednotlivé podrobné snímky s vysokým rozlišením.

Štítky: Sagittarius, Lagoon, Trifid, M8, M20, M21, Ngc6559