Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  05. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 05. srpen 2017

Gravitace se kření

Uznání: X-ray - NASA / CXC / J. Irwin et al. ; Optical - NASA/STScI

Obecná teorie relativity, kterou Albert Einstein publikoval před 100 lety, předpověděla jev gravitační čočky. A to je to, co těmto vzdáleným galaxiím dává při pohledu prostřednictvím rentgenových a optických dat z kosmických dalekohledů Chandra a Hubble, tak rozmarný vzhled. Dvě velké galaxie ze skupiny nazývané skupina galaxií kočky Šklíby jsou velké eliptické galaxie sugestivně zarámované oblouky. Tyto oblouky jsou optickými obrazy vzdálených galaxií pozadí zobrazených gravitační čočkou celkově rozložené gravitační hmotnosti skupiny v popředí. Gravitační hmotnosti pochopitelně dominuje temná hmota. Dvě velké eliptické "oči" představují dva nejjasnější členy jejich vlastních skupin galaxií, které se slučují. Relativní rychlost slučování, či srážky, je 1350 kilometrů za sekundu a přitom se zahřívá plyn na teploty miliónů stupňů a vytváří rentgenové záření, které je vidět v purpurové barvě. Ještě něco víc o slučovaných skupinách galaxií? Skupina kočky Šklíby se kření v souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti asi 4,6 miliardy světelných let.

Štítky: Kupa galaxií, Obecná relativita, Gravitační čočky