Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  29. srpen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 29. srpen 2017

Saturn v modré a zlaté

Uznání: Cassini Imaging Team, SSI, JPL, ESA, NASA

Proč je Saturn částečně modrý? Na obrázku vidíte Saturn, jak by se přibližně jevil lidem, kteří by se vznášeli v blízkosti tohoto obřího světa s prstenci. Snímek pořídila v roce 2006 kosmická sonda Cassini, která nyní Saturn obíhá. Saturnovy majestátní prstence zde vypadají pouze jako tenká svislá čára. Ve svých tmavých stínech je na snímku vlevo vidět jejich složitá struktura. Saturnův měsíc s fontánami Enceladus měří pouhých asi 500 kilometrů a je vidět jako hrášek v rovině prstenců. Severní polokoule Saturnu se jeví zvláště modrá a to ze stejného důvodu, proč je modrá pozemská obloha, neboť molekuly na bezmračných částech obou planet lépe rozptylují modré světlo než světlo červené. Při pohledu hluboko do mračen Saturnu ovšem začíná dominovat jejich přirozená zlatá barva. Není známo, proč stejnou modrou nevykazuje také jižní Saturn, jedna z hypotéz praví, že jsou tam mraky mnohem výše. Není také známo, proč jsou Saturnovy mraky zbarveny do zlatova. Sonda Cassini svoji misi příští měsíc skončí závěrečným dramatickým ponořením se do Saturnovy atmosféry.

Štítky: Saturn, Blue, Ring plane