Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. září 2017

Jasná spirální galaxie M81

Uznání: Subaru Telescope (NAOJ), Hubble Space Telescope;
Processing & Copyright: Roberto Colombari & Robert Gendler

Jedna z nejjasnějších galaxií na pozemské obloze se velikostí podobá naší Galaxii Mléčné dráze: je to velká a krásná M81. Tato velká spirální galaxie se nachází v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major). No tomto velice podrobném pohledu je vidět jasné žluté jádro M81, modrá spirální ramena a rozsáhlé pásy kosmického prachu v měřítku srovnatelném s Mléčnou dráhou. Výrazné prachové pásy probíhají přes její disk a tak naznačují bouřlivou minulost na rozdíl od jiných výrazných spirálních útvarů v M81. Ten zatoulaný prachový pás může být doznívajícím důsledkem a těsného přiblížení mezi M81 a její menší doprovodnou galaxií M82. Sčítání proměnných hvězd v M81 poskytuje jednu z nejlépe určených vzdáleností ke galaxii, 11,8 miliónů světelných let.

Stáhněte si zdarma: Kalendář APODu 2018.

Štítky: Spirální galaxie, M81, Galactic dust