Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. září 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. září 2017

Mapa oblohy s LIGO-Virgo GW170814

Uznání ilustrace: LIGO- Virgo Collaboration - Optical Sky Data: A. Mellinger

Tři gravitační detektory kolem planety Země nyní zaznamenaly společnou detekci rozvlnění časoprostoru při čtvtré oznámené detekci splnynutí binární černé díry ve vzdáleném vesmíru. Tato událost byla zaznamenána 14. srpna 2017 observatořemi LIGO v Hanfordu, Washington a v Livingstonu, Louisiana, stejně jako nedávno do provozu uvedenou observatoří Virgo u italské Pisy, a byla pojmenována jako GW170814. Signál byl emittován při závěrečných momentech splynutí dvou černých děr o hmotnostech 31 a 25 hmotností Slunce ve vzdálenosti asi 1,8 miliard světelných let. Vyhodnocení časů detekce gravitačních vln ze všech tří míst astronomům umožnilo významně zlepšit určení polohy signálu na obloze. Signál vyšel z oblasti oblohy nad Magellanovými mračny ze souhvězdí Eridanus, což je jediná oblast oblohy, která odpovídá signálům všech tří detektorů a na mapě celé oblohy je vidět ve žlutých obrysech. V projekci celé oblohy je vidět i oblouk naší Galaxie Mléčné dráhy. Zlepšené určení polohy ze tří detektorů gravitačních vln umožnilo rychle provedená následná pozorování jinými, více konvenčními observatořemi na elektromagnetických vlnách při pátrách po možná souvisejících signálech. Přidání detektoru Virgo také umožnilo změřit polarizaci gravitačních vln, což je vlastnost, která dále potvrzuje předpovědi Einsteinovy obecné teorie relativity.

Štítky: Gravitační vlny, Černá díra