Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  25. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 25. říjen 2017

Díra do Měsíce v Mariových horách

Uznání: NASA, Lunar Orbiter 2; Inset: Lunar Reconnaissance Orbiter

Mohli by lidé žít pod povrchem Měsíce? Japonská družice Měsíce SELENE v roce 2009 zobrazila na Měsíci v Mariových horách (Marius Hills) zvláštní jámu, možný světlík do podzemního lávového tunelu a tak podpořila tuto zajímavou možnost. Následná pozorování družicí Měsíce NASA LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) ukázala, že díra v Mariových horách MHH (Marius Hills Hole) vizuálně dosahuje hloubky téměř 100 metrů a je několik set metrů široká. Nedávno byly znovu podrobeny analýze údaje ze zemi pronikajícího radaru ze SELENE a ty ukázaly řadu zvláštních sekundárních ozvěn, které naznačují, že by pod Mariovými horami mohly existovat rozsáhlé lávové tunely až do hloubky možná kilometrů, které by byly velké i pro města. Takové tunely by mohly chránit budoucí měsíční kolonie od velkých výkyvů teplot, dopadů mikrometeoritů a od škodlivé sluneční radiace. Možná, že by se podzemní lávové tunely daly i uzavřít, aby mohly obsahovat dýchatelný vzduch. Lávové tunely nejspíš vznikly před miliardami let, když byly na Měsíci aktivní sopky. Na snímku je povrch oblasti Mariových hor zachycený v letech 1960-tých družicí NASA Lunar Orbiter 2, zatímco vložený snímek MHH pochází z nadále fungující družice NASA LRO. Je vidět několik vulkanických dómů, a vpravo nahoře je kráter Marius.

Štítky: Mariovy hory, Měsíc, Obydlí