Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  24. říjen 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 24. říjen 2017

Odkud pochází prvky

Uznání a licence: Wikipedia: Cmglee; Data: Jennifer Johnson (OSU)

Vodík ve vašem těle, který je přítomný v každé molekule vody, pochází z velkého třesku. Ve vesmíru nejsou žádné další zjevné zdroje vodíku. Uhlík ve vašem těle vznikl jadernou fúzí uvnitř hvězd, stejně jako kyslík. Většina železa ve vašem těle vznikla při dávných a dalekých výbuších supernov. Zlato ve vaší šperkovnici vzniklo nejspíše při srážkách neutronových hvězd, které jsou vidět jako krátkodobé události záblesků gama nebo gravitačních vln. Prvky jako fosfor a měď jsou v našich tělech přítomny jen v malých množstvích, ale jsou důležité pro funkci všeho známého života. Barevně kódovaná periodická tabulka představuje zatím ty nejlepší znalosti lidstva o původu všech známých prvků. Místa vzniku jader některých prvků, jako je například měď, nejsou dobře známa a jsou trvalým předmětem pozorování a počítačového výzkumu.

Štítky: GW170817, Prvky, Nucleosynthesis