Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  02. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 02. listopad 2017

NGC 891 versus Abell 347

Uznání a copyright: Laszlo Bagi

Na tomto teleskopickém pohledu leží za paprsčitými hvězdami z Mléčné dráhy v popředí vzdálené galaxie pozadí. Scéna na obloze v severním souhvězdí Andromedy zabírá asi jeden stupeň a má střed na žlutavé hvězdě HD 14771. Vpravo nahoře je velká spirální galaxie NGC 891, která měří 100 tisíc světelných let a je vidět téměř přesně z boku. NGC 891 je asi 30 miliónů světelných let daleko a vypadá podobně jako naše vlastní Mléčná dráha se zploštělým, tenkým galaktickým diskem. Její disk a centrální výduť uprostřed protínají tmavá, neprůhledná prachová mračna. Vlevo dole jsou rozptýleni členové kupy galaxií Abell 347. Na ostrém snímku 240 miliónů světelných let vzdálené kupy Abell 347 jsou vidět její vlastní velké galaxie. Co do fyzické velikosti se podobají NGC 891, ale nacházejí se téměř 8 krát dále, takže galaxie z Abell 347 mají oproti NGC 891 zhruba osminovou zdánlivou velikost.

Štítky: Spirální galaxie, Abell 347, Ngc891, Kupa galaxií, Edge-on spiral