Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. listopad 2017

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. listopad 2017

Trojcípý závoj Williaminy Flemingové

Uznání a copyright: Sara Wager

Tyto rázy formované filamenty zářícího plynu mají chaotický vzhled a rozprostírají se na pozemské obloze v souhvězdí Labutě jako část Závojové mlhoviny. Závojová mlhovina samotná je velkým zbytkem supernovy, což je rozpínající se mračno po smrtícví explozi hmotné hvězdy. Světlo z původního výbuchu supernovy Zemi dosáhlo zřejmě před 5000 lety. Mezihvězdné rázové vlny vyvržené při kataklyzmické události brázdí prostorema vymetají a excitují mezihvězdný materiál. Zářivé filamenty jsou ve skutečnosti spíše dlouhé vlny v plátu, které jsou vidět z boku a jsou pozoruhodně dobře oddělené do záře ionizovaných atomů vodíku v červené barvě a kyslíku v barvě modré. Závojová mlhovina, též známá jako Smyčka v Labuti, na obloze měří téměř 3 stupně neboli 6 úplňků. To v odhadované vzdálenosti 1500 světelných let odpovídá 70 světelným rokům, ovšem toto zorné pole pokrývá pouze jednu třetinu. Komplex filamentů katalogizovaný jako NGC 6979 se často označuje jako Pickeringův trojúhelník podle ředitele Harvardské observatoře. Po své objevitelce, astronomce Williamině Flemingové, je též znám jako Trojcípý závoj Flemingové.

Štítky: Zbytek supernovy, Ngc6979, Závojová mlhovina