Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. únor 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. únor 2018

Průlet kolem Jupiteru

Uznání videa licence: NASA, Juno, SwRI, MSSS, Gerald Eichstadt; Music: Moonlight Sonata (Ludwig van Beethoven)

A zase jednou přichází Jupiter. Kosmická sonda agentury NASA Juno pokračuje v oběhu na své 53 denní velmi protáhlé dráze kolem největší planety Sluneční soustavy. Video, na které se můžete podívat, pochází z 11. průletu perijovem sondy Juno od jejího příletu k Jupiteru v polovině roku 2016. Toto časosběrné a barevně zpracované video pokrývá asi 4 hodiny a morfuje mezi 36 snímky z kamery JunoCam. Video začíná východem Jupiteru, jak se sonda Juno přibližuje ze severu. Když Juno dosáhne nejbližšího pohledu ze vzdálenosti asi 3500 kilometrů od vrcholů mračen Jupiteru, tak dokáže zachytit i jemné podrobnosti. Juno prolétá nad světlými zónami a tmavými pásy mračen, které planetu obepínají, stejně jako nad četnými vířícími kruhovými bouřemi, z nichž mnohé jsou větší, než hurikány na Zemi. Po perijovu Jupiter ubíhá do dálky a nyní jsou zase vidět neobvyklá mračna nad jihem Jupiteru. Aby sonda Juno získala potřebná vědecká data, tak prolétá natolik blízko Jupiteru, že její přístroje mohou vzhledem k vysokým dávkám radiace brzy selhat. Z části i z tohoto důvodu je nyní v plánu misi Juno ukončit v polovině roku 2018 při 14. perijovu, kdy bude tato kosmická sonda navedena do atmosféry Jupiteru a roztaví se.

Štítky: Mračna, Jupiter, Juno