Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  28. duben 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 28. duben 2018

Magellanská hora

Uznání a copyright: Carlos Fairbairn

Nad hornatým obzorem se zvedá vulkanická hora, kterou po stranách lemují satelitní galaxie Mléčné dráhy. Pohled na jižní noční oblohu přes lagunu Lejia a náhorní rovinu v oblasti Antofagasta v severním Chile míří na jih. Velké (vpravo) a Malé Magellanovo mračno prodlužují pohled i do extragalaktického prostoru a jmenují se po portugalském mořeplavci 16. století Ferdinandu Magellanovi, pod jehož vedením se podařilo poprvé obeplout Zemi. Větší mračno se nachází asi 180 000 světelných let za vrcholem hory, menší 210 000 světelných let. Vlevo od Malého Magellanova mračna jako jasná hvězda svítí 47 Tucanae a i s hvězdnatou oblohou se odráží v mělké vodě v popředí. Kulová hvězdokupa 47 Tucanae sídlí asi 13 000 světelných let daleko v halo Mléčné dráhy.

Štítky: Gaia, Data, Mléčná dráha