Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  04. květen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 04. květen 2018

Pohled na M101

Uznání a copyright: Joonhwa Lee

Velká a krásná spirální galaxie M101 je jedna z posledních ve slavném katalogu Charlese Messiera, ale určitě se nedá zanedbat. Měří asi 170 000 světelných let a je tedy ohromná, téměř dvakrát větší, než naše vlastní Mléčná dráha. M101 byla jednou z těch původních spirálních mlhovin, které pozoroval Lord Rosse svým velkým dalekohledem 19. století, Leviathanem z Parsontownu. Tento moderní teleskopický pohled M101 sdílí s paprsčitými hvězdami popředí z Mléčné dráhy a s doprovodnou trpasličí galaxií NGC 5474 (vpravo dole). Barvy hvězd Mléčné dráhy se dají nalézt i ve světle hvězd z tohoto velkého vesmírného ostrova. Jádru dominuje světlo z chladných žlutých hvězd. Podél spirálních ramen jsou modré barvy žhavějších, mladších hvězd promíchané s neprůhlednými prachovými pásy a růžovými hvězdotvornými oblastmi. M101 neboli Větrník se nachází v severním souhvězdí Velké medvědice (Ursa Major) ve vzdálenosti asi 23 miliónů světelných let. Gravitační interakce NGC 5474 s dominantní M101 v minulosti ji nejspíše zbortily.

Štítky: M101, Spirální galaxie, Grand design, Spiral arms, Ngc5474