Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  19. červen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 19. červen 2018

Starodávné moře a obloha

Uznání a copyright: Jingyi Zhang

Možná vypadají jako kulaté kameny, ale ve skutečnosti jsou živé. Kromě toho jsou ještě moderní verzí jedné z nejstarších forem života: stromatolity. Fosílie ukazují, že stromatolity se na Zemi objevili asi před 3,7 miliardami let, dokonce před vznikem mnoha dobře známých hvězd na současné obloze. Na snímku pořízeném v Západní Austrálii je ještě starší pouze centrální oblouk naší Galaxie Mléčné dráhy, který vznikl nejdříve. Dokonce ani satelitní galaxie naší Mléčné dráhy, Magellanova mračna, která jsou vidět na snímku pod obloukem Mléčné dráhy, v době, kdy na Zemi už rostli první stromatolity, ve své současné podobě neexistovala. Stromatolity jsou navrstvením biofilmů miliard mikroorganismů, které se pomalu pohybují ke světlu. S využitím tohoto světla uvolňují do vzduchu kyslík a tak stadodávné stromatolity pomohli udělat Zemi obyvatelnou pro jiné druhy života, včetně nakonec i lidí.

Téměř hyperprostor: Generátor náhodných APODů.

Štítky: Mléčná dráha, Stromatolity, Australia