Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  11. červenec 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 11. červenec 2018

Symbiotická R Aquarii

Uznání: Hubble, NASA, ESA; Processing & License: Judy Schmidt

Změnu jasnosti můžete v průběhu roku pozorovat pouze triedrem. Proměnná hvězda R Aquarii je ve skutečnosti interagující dvojvězdný systém, tedy dvě hvězdy, které jak se zdá mají blízký, symbiotický vztah. Tento fascinující systém vzdálený asi 710 světelných let se skládá z rudého obra a z horkého bílého trpaslíka na vzájemné oběžné dráze kolem jejich těžiště. Podvojnému systému ve viditelném světle dominuje rudý obr, což je dlouhoperiodická proměnná hvězda typu Mira. Ovšem materiál z chladného obra, který přetéká obálku, gravitace přitahuje na povrch menšího a hustšího bílého trpaslíka až nakonec dojde k termonukleární explozi a materiál je vymrštěn do vesmíru. Na snímku z Hubblova kosmického dalekohledu je vidět stále se rozpínající prstenec trosek, který měří méně než světelný rok a pochází z exploze pozorované v časných 1770-tých letech. Vývoj méně pochopených energetických událostí, které vytvářejí vysokoenergetickou emisi systému R Aquarii, se od roku 2000 monitoruje pomocí dat rentgenové observatoře Chandra.

Štítky: R aquarii, Variable star, Binary star