Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  09. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 09. srpen 2018

Rudá planeta, rudý Měsíc a Mars

Uznání a copyright: Alex Cherney (Terrastro, TWAN)

Mars je též znám jako rudá planeta a na tmavé noční obloze je často vidět s červeným odstínem. Na krásném ranním pohledu za úsvitu z poloostrova Mornington v australské Victorii vlevo nahoře jasně září Mars, ale i Měsíc a planeta Země vypadá červeně. Snímek byl pořízen 27. července při západu úplně zatmělého Měsíce. Je vidět zčervenalý, protože zemský plný (umbrální) stín není zcela tmavý. Místo toho je zemský stím zaplavený slabým červeným světlem všech planetárních východů a západů Slunce tak, jak jsou vidět z perspektivy zatmělého Měsíce. Západy a východy Slunce jsou zčervenalé proto, protože zemská atmosféra rozptyluje modré světlo více než světlo červené a tak vytváří slabě namodralou úsvitovou oblohu. Skalnaté pobřeží je za australského východu pochopitelně také ve zčervenalých barvách.

Štítky: Mars, Lunární zatmění

Kometa 46P Wirtanen rybím okem

Pozorování kazila přicházející nízká oblačnost a světelný smog. Širokoúhlý snímek pořízen rybím okem, složeno 8 snímků na hvězdy a krajinu, defishing. Pro zvýraznění komety použity snímky složené na kometu, fotografované delším ohniskem.