Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  10. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 10. srpen 2018

Spirální galaxie NGC 6744

Uznání a copyright: Martin Pugh

Krásná spirální galaxie NGC 6744 měří téměř 175 000 světelných let, takže je větší než naše vlastní Mléčná dráha. Nachází se asi 30 miliónů daleko v jižním souhvězdí Páva (Pavo) a v malém dalekohledu vypadá jen jako slabý protáhlý objekt. Disk tohoto blízkého vemírného ostrova je vůči našemu pohledu nakloněn. Tento pozoruhodně podrobný galaktický portrét pokrývá oblast úplňku. Protaženému žlutavému jádru této obří galaxie dominuje světlo starých chladných hvězd. Velká spirální ramena za jádrem vyplňují mladé modré hvězdokupy a posévají je růžové hvězdotvorné oblasti. Vlevo nahoře zasahuje rameno kolem menší satelitní galaxie. Doprovodná galaktická složka NGC 6744 připomíná satelitní galaxii Mléčné dráhy Velké Magellanovo mračno.

Tento víkend: Očekávané meteorické roje.

Štítky: Ngc6744, Spirální galaxie