Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. srpen 2018

Meteor před galaxií

Uznání a copyright: Fritz Helmut Hemmerich

Co to je ta zelená čára před Galaxií v Andromedě? Meteor. Při fotografování Galaxie v Andromedě v roce 2016 kolem maxima meteorického roje Perseid přelétl přímo před vzdálenou sousedkou naší Galaxie Mléčné dráhy kamínek velikosti zrnka písku z hloubi vesmíru. Malému meteoru trval přelet tohoto desetistupňového zorného pole jenom zlomek sekundy. Jak se meteor po vstupu do zemské atmosféry bouřlivě rozpadal, tak se několikrát prudce zablýsknul. Zelená barva přinejmenším zčásti pochází z meteorického plynu vzniklého vypařováním. I když byla expozice načasovaná k zachycení Perseid, tak orientace zobrazeného průletu spíše ukazuje na meteor z meteorického roje jižních delta Aquarid, který vyvrcholil už o několik týdnů dříve. Není náhoda, že dnes v noci zase vyvrcholí meteorický roj Perseid.

Štítky: M31, Andromeda galaxy, Meteor