Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. srpen 2018

Mlhovina Tužka v červené a modré

Uznání a copyright: José Joaquín Perez

Tato rázová vlna se pohybuje mezihvězdným prostorem rychlostí přes 500 000 kilometrů za hodinu. V horní části podrobného kompozitního snímku se pohybuje nahoru a tenké, jasné, proplétané filamenty jsou ve skutečnosti dlouhé vlny v kosmickém plátu zářícího plynu, který je vidět z boku. Protáhlý vzhled této mlhoviny katalogizované jako NGC 2736 nabízí její populární název Tužka. Mlhovina Tužka je dlouhá asi 5 světelných let, je 800 světelných let daleko, ale představuje pouze malou část zbytku supernovy v Plachtách. Samotný zbytek supernovy v Plachtách (Vela) je rozpínající se mračno trosek hvězdy, jejíž výbuch byl pozorován asi před 11 000 lety a nyní má průměr asi 100 světelných let. Rázová vlna se původně pohybovala rychlostí miliónů kilometrů za hodinu, ale při vymetání okolního mezihvězdného prostoru výrazně zeslábla. Na širokoúhlém úzkopásmovém snímku červená barva sleduje charakteristickou záři ionizovaného vodíku a modrá atomů kyslíku.

Štítky: Vela supernova remnant, Pencil Nebula, Rázová vlna