Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2018

Perseida a trvající stopa

Uznání a copyright: Petr Horálek

Tato brilantní Perseida se zablýskla před místní půlnocí 12. srpna nad parkem tmavé oblohy Poloniny na Slovensku na planetě Zemi. Její počáteční barva při průletu vedle letní Mléčné dráhy je nejspíš daná vysokou rychlostí charakteristickou pro tento roj. Perseidy se pohybují rychlostí kolem 60 kilometrů za sekundu a při průchodu řídkou atmosférou ve velkých výškách mohou excitovat atomy kyslíku a vytvářet zelenou emisi. Pro jasné meteory jako byla tato Perseida je také charakteristické, že za sebou v horní atmosféře zanechávají vanoucí trvanlivou stopu. Její vývoj sledují vložené snímky exponované s odstupem jedné minuty a jsou zde vidět v měřítku původního snímku. Ve srovnání s krátkým zablýsknutím meteoru je tato věnčitá stopa opravdu trvanlivá. I hodinu poté bylo možné na obloze sledovat slabé zbytky stopy rozváté na více než 80 stupňů.
Poznámka překladatele: Čas průletu bolidu v 21:55:08 UT stanovil dr. Pavel Spurný z Astronomického ústavu AV ČR. Původně byl publikován snímek s časem o 9 sekund dříve, který byl určen na základě 30 s dlouhých expozic a svědectví pozorovatelů u observatoře v Kolonici. Stojí též za pozornost, že po pravé straně meteoru ve směru letu je vidět galaxie M31 v Andromedě. K záblesku došlo nad horní stranou Pegasova čtverce. Věnčitá stopa se na posledním vloženém snímku pohybuje vedle hvězdy Scheat v Pegasu. Stopa byla podle autora viditelná 1 hodinu 5 minut. Nízko nad obzorem mezi oblačností jasně září planeta Mars.

Štítky: Meteorický roj, Perseida, Persistent train

26. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 24. 6. do 30. 6. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti. Planety Saturn, Mars a Jupiter můžeme pozorovat pouze nízko na ranní obloze. Aktivita Slunce se opět zvýšila s třetím příchodem aktivní oblasti známé ze začátku května silnými erupcemi. Pozorovatelé úkazů na obloze mohou spatřit noční svítící oblaka. Mise kosmické lodi Starliner u ISS byla opět prodloužena. Čínská mise Chang’e 6 chystá velké finále s přistáním vzorků z Měsíce. Začíná projekt Česká cesta do vesmíru. Před 50 lety byla na oběžnou dráhu vynesena vojenská stanice typu Almaz, pojmenovaná z důvodu utajení jako Saljut 3.

Noční svítící oblaka