Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  17. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 17. srpen 2018

Perseida a trvající stopa

Uznání a copyright: Petr Horálek

Tato brilantní Perseida se zablýskla před místní půlnocí 12. srpna nad parkem tmavé oblohy Poloniny na Slovensku na planetě Zemi. Její počáteční barva při průletu vedle letní Mléčné dráhy je nejspíš daná vysokou rychlostí charakteristickou pro tento roj. Perseidy se pohybují rychlostí kolem 60 kilometrů za sekundu a při průchodu řídkou atmosférou ve velkých výškách mohou excitovat atomy kyslíku a vytvářet zelenou emisi. Pro jasné meteory jako byla tato Perseida je také charakteristické, že za sebou v horní atmosféře zanechávají vanoucí trvanlivou stopu. Její vývoj sledují vložené snímky exponované s odstupem jedné minuty a jsou zde vidět v měřítku původního snímku. Ve srovnání s krátkým zablýsknutím meteoru je tato věnčitá stopa opravdu trvanlivá. I hodinu poté bylo možné na obloze sledovat slabé zbytky stopy rozváté na více než 80 stupňů.
Poznámka překladatele: Čas průletu bolidu v 21:55:08 UT stanovil dr. Pavel Spurný z Astronomického ústavu AV ČR. Původně byl publikován snímek s časem o 9 sekund dříve, který byl určen na základě 30 s dlouhých expozic a svědectví pozorovatelů u observatoře v Kolonici. Stojí též za pozornost, že po pravé straně meteoru ve směru letu je vidět galaxie M31 v Andromedě. K záblesku došlo nad horní stranou Pegasova čtverce. Věnčitá stopa se na posledním vloženém snímku pohybuje vedle hvězdy Scheat v Pegasu. Stopa byla podle autora viditelná 1 hodinu 5 minut. Nízko nad obzorem mezi oblačností jasně září planeta Mars.

Štítky: Meteorický roj, Perseida, Persistent train

39. vesmírný týden 2022

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 26. 9. do 2. 10. 2022. Měsíc je ve fázi mezi novem a první čtvrtí a uvidíme jej večer koncem týdne nízko na jihozápadě. Jupiter je v opozici se Sluncem, vrcholí tedy kolem jedné ráno jako výrazná „hvězda“ noční oblohy. Vidět je taky Saturn, Neptun, Uran a Mars. Aktivita Slunce se zvýšila a uvidíme i hodně skvrn. Ráno je možné spatřit zvířetníkové světlo. V noci z pondělí na úterý narazí DART do planetky Dimorphos. V neděli 25. 9. po půlnoci našeho času proběhly tři starty raket téměř v průběhu jedné hodiny. Před 15 lety odstartovala DAWN vstříc Ceres a Vestě a před 45 lety odstartovala raketa Proton se stanicí Saljut 6.

Sluneční skvrna AR3078 v Ha