Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. srpen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. srpen 2018

Parker versus Perseida

Uznání a copyright: Derek Demeter (Emil Buehler Planetarium)

Krátký záblesk jasné Perseidy na kompozitním obrazu ze série expozic vpravo nahoře nastal časné nedělní ráno při vrcholu každoročního maxima meteorického roje Perseid. Fotograf se usadil asi dvě míle (3,2 km) od startovacího komplexu 37 základny amerického letectva na mysu Canaveral a na čtyři minuty dlouhé stopě zachytil raketu Delta IV Heavy jak do tmavé ranní oblohy vynáší Parkerovu sluneční sondu. Perseidy nejsou pomalé. Zrnka prachu z periodické komety Swift-Tuttle se po průniku do atmosféry Země rychlostí asi 60 kilometrů za sekundu vypaří. Parkerova sluneční sonda směřuje ke svým sedmi průletům Venuše s gravitační asistencí, které budou její perihelium stále snižovat, až se nakonec dostane do vzdálenosti pouhých 6,1 miliónů kilometrů od Slunce. To je asi 1/8 vzdálenosti mezi Merkurem a Venuší a už uvnitř sluneční korony, řídké vnější atmosféry Slunce. Tehdy se bude vůči Slunci pohybovat rychlostí asi 190 kilometrů za sekundu (684 000 km/h), což z ní učiní nejrychlejší kosmickou loď ze Země.
Oprava: Na chybu v překladu ve snižování dráhy upozornil Alexej Šimeček.

Štítky: Perseida, Parker Solar Probe, Meteorický roj

43. vesmírný týden 2024

Přehled událostí na obloze a v kosmonautice od 21. 10. do 27. 10. 2024. Měsíc bude v poslední čtvrti a trochu ruší pozorování meteorického roje Orionid. Na večerní obloze je slábnoucí kometa C/2023 A3 (Tsuchinshan-ATLAS), druhá kometa C/2024 S1 (ATLAS) se ještě úplně nerozpadla. Brzy po Slunci zapadá večer Venuše, Saturn vrcholí nad jihem a Jupiter a Mars jsou nejlépe vidět v druhé polovině noci. Slunce své nejlepší skvrny zatím ukrývá na odvrácené polokouli. Očekáváme návrat Crew Dragonu z ISS (přistání mise Crew-8).

Čiastočné zatmenie Mesiaca nad Dómom Sv. Alžbety