Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  12. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 12. září 2018

Lunace

Uznání videa: Data: Lunar Reconnaissance Orbiter ; Animation: NASA's Scientific Visualization Studio;
Music: The Blue Danube (Johann Strauss II)

Vzhled našeho Měsíce se mění každou noc. Jak Měsíc obíhá kolem Země, tak se jeho Sluncem osvětlená polovina stává nejprve více viditelnou a poté zase méně viditelnou. Na tomto videu vidíte animované snímky pořízené družicí Měsíce NASA LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter), které ukazují 12 lunací v letošním roce 2018. Jedna lunace představuje úplný cyklus našeho Měsíce, který zahrnuje všechny jeho fáze. Celá lunace trvá asi 29,5 dne, o něco méně než měsíc. Jak každá lunace postupuje, tak se sluneční světlo od Měsíce odráží v různých úhlech, takže jsou různé útvary různě osvětleny. Při tom všem Měsíc pochopitelně k Zemi vždycky přivrací stále stejnou polovinu. Co je od jedné k druhé noci méně zřejmé, že se zdánlivá velikost Měsíce mírně mění a také se Měsíc při oběhu na své eliptické dráze mírně kolébá, což se nazývá librace.

Štítky: Lunace, Měsíc, Libration