Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2018

Kometa, hvězdokupy a mlhoviny

Uznání a copyright: Mohammad Nouroozi

Kometa 21P / Giacobini-Zinner je dostatečně jasná, aby mohla být vidět i triedrem a na této hloubkové mozaice teleobjektivem vyniká vedle hvězdokup a mlhovin v bohatém souhvězdí Vozky (Auriga). Její zelená koma a difúzní ohon v noci 9. září kontrastují s barevnými hvězdami a červenými emisními mlhovinami v téměř 10 stupňů širokém zorném poli v Mléčné dráze. Kometa byla téměř v periheliu a v největším přiblížení k Zemi, asi 200 světelných sekund daleko. Kometární ohon procházel přes vzdálené pozadí dobře známých hvězdokup ve Vozkovi M38 (vlevo od středu) a M36 (vpravo), asi 4000 světelných let daleko. Emisní mlhovina IC 405 vlevo nahoře je vzdálená pouhých 1500 světelných let a je též známá jako mlhovina Planoucí hvězda. Vpravo od ní se nachází 12000 světelných let vzdálená mlhovina IC 410 slavná svými hvězdotvornými kosmickými pulci. Periodická kometa Giacobini-Zinner je dítětem naší Sluneční soustavy, obíhá Slunce každého 6,5 roku a je mateřským tělesem říjnového meteorického roje Drakonid.

Štítky: M36, Kometa, Giacobini-zinner, C21p, M38, Ic405, Ic410, Vozka

4. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 21. 1. do 27. 1. 2019. Měsíc bude v úplňku a 21. 1. ráno proběhne úplné zatmění Měsíce. Večer je vidět Mars a Uran, ráno nastává konjunkce Venuše a Jupiteru. Stále ještě můžeme doporučit i kometu 46P/Wirtanen. Dočkali jsme se startu Delta IV Heavy s něčím, co zřejmě připomíná HST, jen bude koukat na Zemi. Před 25 lety odstartovala mise Clementine, tehdy po dlouhé době další průzkumník Měsíce.

Zatmenie Mesiaca