Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  13. září 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 13. září 2018

Kometa, hvězdokupy a mlhoviny

Uznání a copyright: Mohammad Nouroozi

Kometa 21P / Giacobini-Zinner je dostatečně jasná, aby mohla být vidět i triedrem a na této hloubkové mozaice teleobjektivem vyniká vedle hvězdokup a mlhovin v bohatém souhvězdí Vozky (Auriga). Její zelená koma a difúzní ohon v noci 9. září kontrastují s barevnými hvězdami a červenými emisními mlhovinami v téměř 10 stupňů širokém zorném poli v Mléčné dráze. Kometa byla téměř v periheliu a v největším přiblížení k Zemi, asi 200 světelných sekund daleko. Kometární ohon procházel přes vzdálené pozadí dobře známých hvězdokup ve Vozkovi M38 (vlevo od středu) a M36 (vpravo), asi 4000 světelných let daleko. Emisní mlhovina IC 405 vlevo nahoře je vzdálená pouhých 1500 světelných let a je též známá jako mlhovina Planoucí hvězda. Vpravo od ní se nachází 12000 světelných let vzdálená mlhovina IC 410 slavná svými hvězdotvornými kosmickými pulci. Periodická kometa Giacobini-Zinner je dítětem naší Sluneční soustavy, obíhá Slunce každého 6,5 roku a je mateřským tělesem říjnového meteorického roje Drakonid.

Štítky: M36, Kometa, Giacobini-zinner, C21p, M38, Ic405, Ic410, Vozka

17. vesmírný týden 2019

Přehled událostí na obloze od 22. 4. do 28. 4. 2019. Měsíc bude v poslední čtvrti. Večer je vidět Mars, ráno Jupiter a Saturn. Přechod Ganymeda a jeho stínu nastává v úterý 23. dubna nad ránem. Skvrny na Slunci opět mizí. Na ISS dorazila zásobovací loď Cygnus. Další společnost testuje motorické přistání se znovupoužitelnou raketou. Test Crew Dragonu skončil havárií. Před 50 lety spadly meteority v Irsku i do obchodního centra a před 245 lety se narodil Francis Baily.

Hvězdy v Čerčanech

Čerčany a časosběr foto 60 minut.