Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  16. říjen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 16. říjen 2018

Jupiter ultrafialově z Hubbla

Uznání: NASA, ESA, Hubble; Processing & License: Judy Schmidt

Jupiter vypadá v ultrafialovém světle trochu jinak. Hubblův kosmický dalekohled pravidelně snímkuje Jupiter, aby pomohl s interpretací pohybu jeho mraků a aby také pomohl kosmické sondě NASA Juno porozumět planetárnímu kontextu malý záběrů, které pořizuje. Barvy Jupiteru, které se monitorují jsou mimo obyčejný rozsah lidského vidění včetně ultrafialového a infračerveného světla. Na snímku z roku 2017 Jupiter vypadá v blízkém ultrafialovém světle jinak, zvláště protože množství slunečního světla odráženého zpátky je rozdílné a díky tomu jsou mraky v různých šířkách a výškách odlišně jasné. V blízkém UV se Jupiterovy póly jeví poměrně tmavé, stejně jako jeho Velká rudá skvrna a (opticky) menší bílý ovál vpravo. Bouře z řetězu perel více vpravo jsou ovšem jasnější v blízkém ultrafialovém světle a zde ve falešném barvě vypadají růžové. Vlevo nahoře je vidět Jupiterův největší měsíc Ganymed. Sonda Juno pokračuje ve svých obězích kolem Jupiteru za 53 dní, zatímco se na oběžné dráze Země Hubble vzpamatovává ze ztráty stabilizačního gyroskopu.
Oprava: Na nepřeloženou část textu upozornil Josef Papež.

Štítky: Ganymed, Jupiter, Ultrafialový