Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  27. říjen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 27. říjen 2018

Světélkování vzduchu na severu

Uznání a copyright: Yuri Beletsky (Carnegie Las Campanas Observatory, TWAN)

Nad horou z kanadských Skalistých hor v národním parku Banff visí na noční obloze nejznámější severní asterismus. Ovšem nejpozoruhodnější je to úžasné zelenkavé světélkování vzduchu. Světélkování vzduchu bylo viditelné i očima, ale ne barevně a tato scéna byla zachycena dvěma expozicemi stejnou kamerou, jedna expozice sledovala hvězdy a druhá byla pořízena ze stativu. Emise světélkování vzduchu pochází převážně z atomů atmosférického kyslíku za extrémně nízkých hustot. Difuzní světlo je zde vidět ve vlnách přes severní noc a běžně se dá zachytit v barvách citlivými digitálními kamerami. Světélkování vzduchu pochází z výšek jako polární záře a vzniká chemiluminiscencí, kde se světlo světlo emituje chemickou excitací a postupným vyzářením. Energii pro chemickou excitaci poskytuje během dne extrémní ultrafialové záření Slunce. Na rozdíl od polárních září, které se omezují na vysoké šířky, se světélkování vzduchu vyskytuje kolem celé zeměkoule.

Štítky: Světélkování vzduchu, Banff, Big dipper