Úvodní strana  >  Fotogalerie  >  Astronomický snímek dne  >  26. říjen 2018

Astronomický snímek dne (APOD) - 26. říjen 2018

IC 59 a IC 63 v Kasiopeji

Uznání a copyright: Ken Crawford (Rancho Del Sol Obs.)

Ty jasné okraje a tokové útvary vypadají v kosmickém měřítku duchovitě. Teleskopický pohled v souhvězdí Kasiopeji (Cassiopeia) ukazuje barevný (zvětšovatelný) obraz s dozadu obrácenými mračny IC 59 (vlevo) a IC 63 ve tvaru komet. Mračna jsou asi 600 světelných let daleko a ve skutečnosti to nejsou duchové, ale vlivem energetického záření horké zářivé hvězdy gama Cas pomalu se rozplývající útvary. Gama Cas se fyzicky nachází pouze 3 až 4 světelné roky od mlhovin, jen trochu mimo pravý horní okraj snímku. O něco blíže ke gama Cas je IC 63, kde dominuje červené H-alfa světlo emitované ionizovanými atomy vodíku ultrafialovým zářením hvězdy po jejich rekombinaci s elektrony. IC 59 dále od hvězdy vykazuje proporcionálně méně H-alfa emise, ale zato více charakteristické modré barvy prachu, který odráží hvězdné světlo. Zorné pole měří asi jeden stupeň neboli v odhadované vzdálenosti gama Cas a souvisejících objektů asi 10 světelných let.

Štítky: Ionize, Gama cas, Ic63, Ic59, Reflekční mlhovina, Emisní mlhovina, Ere